
9

WSTĘP

Część I 
Zapisane w Warszawie, przed wyjazdem

Szykuję się do wyjazdu. Z pracy dla Sejmu wyniosłem przekonanie, 
że warto prowadzić dziennik. Ułatwi mi utrzymywanie ciągłości mojej 
misji w warunkach dużego napływu wiadomości o zdarzeniach i innych 
faktach oraz ludziach, przeważnie nowo poznanych w nowym środowi-
sku i obcym języku. 

Ambasador u schyłku XX w. to nie ambasador z końca wieku 
XVII czy XVIII, nawet XIX. Nie tylko nie jest ważnym decydentem. 
Ambasador nieraz nie jest już nawet najważniejszym pośrednikiem 
lub obserwatorem. Ale w stolicy wielkiego mocarstwa ambasador Pol-
ski jest ważniejszy niż w innym kraju. W demokratycznym państwie 
praworządnym w rodzaju Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii 
i Północnej Irlandii nie musi nawet odbywać częstych spotkań z mini-
strem spraw zagranicznych, gdyż ten minister wypowiada się w drugiej 
połowie lat 90. publicznie prawie codziennie i mówi prawie wszystko, 
co miałby do powiedzenia polskiemu ambasadorowi. Nie musi, ale i nie 
może odbywać takich spotkań często, choćby dlatego, że ten minister 
ma w Londynie ponad dwustu ambasadorów i stałych przedstawicieli 
na spotkanie z ministrem oczekujących oraz każdego tygodnia licznych 
ministrów z zagranicy. Kontakt osobisty w gabinecie ministra czy na 
przyjęciu w Ambasadzie jest więc rzadszy niż kiedyś. W najlepszej sytu-
acji jest oczywiście ambasador państwa grupy G7, nawet całej „ósemki”. 
Nastawiam się zatem na kontakt z członkami Parlamentu, ministra-
mi stanu w ministerstwach, członkami służby dyplomatycznej i służby 
cywilnej, z pracownikami nauki, niektórymi dziennikarzami, a nawet 
innymi dyplomatami obcymi.

Wczytuję do tego Wstępu niektóre zapiski przedwyjazdowe:

Piątek, 25 marca 1994
Dzisiaj kończę 55 lat. Wspominam swą pierwszą wizytę u dyrektor-
ki personalnej w MSZ, 16 grudnia. „Podpisujemy kontrakt”. Odcho-



10

Ryszard Stemplowski

dząc z Kancelarii Sejmu, zapowiedziałem wycofanie się też z IH PAN, 
gdyż po rozmowie z ministrem oczekiwałem etatu, ale zmilczałem. To 
rozwiązanie też ma swoje dobre strony. Pytała o języki do egzaminu. 
Zgłosiłem aktywną znajomość angielskiego, hiszpańskiego, niemiec-
kiego i rosyjskiego oraz pasywną – francuskiego, portugalskiego, wło-
skiego. Kiedy egzamin? Zawiadomi mnie. Na razie milczy. Najwidocz-
niej dali sobie z tym spokój. Moje kompetencje są w MSZ znane.

Poniedziałek, 4 kwietnia 1994
[1] Studiuję „Wykaz umów obowiązujących między RP a Wielką Bryta-

nią”. Aż 28 aktów niejednakowej rangi, od 1924 r. poczynając (trak-
tat handlowy i nawigacyjny), kończąc na „Wspólnym oświadczeniu 
o współpracy (…) dziedzinie rynku pracy (…)” z 7 września 1992 r.

[2] Czytam w MSZ spóźniony „The Guardian” z 17 marca: M. Linton, 
„One in Three Voters Say Ministers ‘Abuse Power’.” Ankietowani 
obdarzają zaufaniem Kościół (54%, tylko tyle, ale lokata to najwyż-
sza; odnosi się do urzędowego Kościoła Anglikańskiego), Parlament 
(13%), rząd (11%). Co do zawodów – ludzi godnych zaufania, to na 
pierwszym miejscu są lekarze (81%), natomiast politycy daleko – tyl-
ko 5%. A przecież zaczęli swoją demokrację prawie osiemset lat temu, 
a  quasi-republikański i autokratyczny przerywnik XVII-wieczny był 
krótki. Posłać to Prezydium Sejmu w nawiązaniu do naszej zeszło-
rocznej dyskusji o popularności Sejmu?

Środa, 6 kwietnia 1994
[1] Długie przesłuchanie w sejmowej KSZ, biuletyn nr 437/II kadencja, 

pos. nr 10, dostępne w Archiwum Sejmu. Wynik głosowania: 10 gło-
sów za, 2 przeciw, 6 wstrzymujących się. Oceniam to jako częściowo 
wynik nadal politycznie negatywnego nastawienia niektórych posłów 
SLD do mnie jako b. szefa Kancelarii Sejmu. Sprawa wyszła w dysku-
sji (Pastusiak, Iwiński). Może też dawano wyraz dezaprobacie wobec 
przewodniczącego KSZ Bronisława Geremka, przeciwnika powoły-
wania podkomisji ds. oceny kadr MSZ (inicjatywa głównie SLD). Ko-
narskiego nie widziałem.

[2] Po posiedzeniu KSZ analityk BSE dał mi kopię notatki URM nt. bez-
zwrotnej pomocy brytyjskiej dla Polski od roku 1989. Know How 
Fund to 65 mln funtów, Fundusz Stabilizacyjny to 119 mln funtów. 
Ten FS daje też 5 mln wspólnie dla Czechosłowacji, Polski i Węgier. 



11

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

W notatce wymienia się dalsze kwoty w sposób niezrozumiały, w do-
larach, na stabilizację banków i rolnictwa. Wymienia się też środki 
z innych źródeł. Połowa kwoty z KHF została już wykorzystana. Po-
proszę o wyjaśnienie mi tego.

Piątek, 22 kwietnia 1994
Nadesłano do MSZ akt mianowania, datowany 20 kwietnia. Pytam, 
dlaczego nie wręcza mi tego Prezydent. „To musi pan sobie załatwić 
w Kancelarii Prezydenta”, słyszę w sekretariacie dyrektorki Departa-
mentu Personalnego. Odmawiam podejmowania takich starań. „To 
nie jest moja podróż prywatna. Termin takiej wizyty ambasadora to 
sprawa Kancelarii Prezydenta i MSZ”.

Czwartek, 28 kwietnia 1994
Wizyta u Luxa. Okazuje się, że to Janusz z Komisji Nauki Rady Naczel-
nej ZSP. Rozmawialiśmy od 11.15 do 14.15. B. pożyteczna rozmowa. 
Doszło potem do mnie w MSZ, że uznano to za wyjątkowo długą kon-
ferencję szefa wywiadu.

Piątek, 29 kwietnia 1994
Jacek Saryusz-Wolski, pełnomocnik rządu ds. integracji europejskiej 
oraz pomocy zagranicznej przysyła mi z URM do MSZ 5-stronicowy 
„Zestaw materiałów dotyczących stosunków Polski z Wielką Brytanią 
w kontekście integracji europejskiej”. Odnotowuję, że ZK jest naszym 
trzecim partnerem handlowym, ale mamy z nim ujemny bilans han-
dlowy. ZK jest dziewiąte na liście inwestorów zagranicznych, wyprze-
dzane przez USA, korporacje międzynarodowe, Włochy, Holandię, 
Niemcy, Francję, Austrię i Szwajcarię. Zrealizowano inwestycje tyl-
ko za 98 mln USD, ale zobowiązania inwestorów wynoszą 285 mln 
USD. Notatka zawiera przydatną listę inwestorów. Najważniejszy to 
Pilkington (hutnictwo szkła, Huta Sandomierz). Zadłużenie w ZK: 
2,147 mln USD (wobec Klubu Londyńskiego, niegwarantowane, 
858 mln USD – w tej sprawie wynegocjowano 11.03. redukcję).

Piątek, 6 maja 1994
[1] „Gazeta Wyborcza” (PAP). „Minister spraw zagranicznych Andrzej 

Olechowski wręczył wczoraj nominację Ryszardowi Stemplowskiemu, 
który 20 kwietnia 1994 r. powołany został na ambasadora nadzwy-



12

Ryszard Stemplowski

czajnego i pełnomocnego RP w Wielkiej Brytanii. Stemplowski ma 
55 lat. Doktoryzował się z historii stosunków międzynarodowych 
w XX wieku. Pracował naukowo w St Antony’s College (Oxford) i na 
Uniwersytecie w Kolonii. Prowadził cykl wykładów o Polsce na Uni-
wersytecie w Rochester (Michigan, USA). Był stypendystą Fundacji 
im. Roberta Boscha (Stuttgart) i Fundacji im. Alexandra von Hum-
boldta (Bonn). Badał dokumentację archiwalną stosunków między-
narodowych w Bonn, Buenos Aires, Londynie, Madrycie, Paryżu, Rzy-
mie, Waszyngtonie, Warszawie i Wiedniu. Jest autorem prac z historii 
Ameryki Łacińskiej, USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec”.

[2] Sekretarz stanu ds. zagranicznych Douglas Hurd na posiedzeniu sej-
mowej Komisji Spraw Zagranicznych. (…) Wieczorem na przyjęciu 
w Ambasadzie brytyjskiej.

Sobota, 7 (?) maja 1994
Wizyta u gen. Stanisława Woźniaka, dyrektora Departamentu Woj-
skowych Spraw Zagranicznych w MON. Rzeczowa rozmowa ogólna. 
Mówię mu o mojej znajomości archiwów obcych i usytuowania służb 
specjalnych w stosunku do dyplomatycznych w latach 1920–1950.

Niedziela, 8 (?) maja 1994
Wizyta u ministra współpracy gospodarczej z zagranicą Lesława Po-
tkańskiego. To b. aparatczyk wojewódzkiego szczebla ZSL, teraz poseł 
PSL i minister w rządzie Waldemara Pawlaka. Zaczyna: „Jedzie pan do 
Londynu. Pan słucha. Macie współpracować, ambasador i kierownik 
BRH. Jak nie będziecie współpracować, to odwołamy pana”. Milczę. 
Milczenie się przedłuża. Wstaję, bardzo spokojnie mówię: „Dziękuję 
panu ministrowi za przyjęcie”, odwracam się i wychodzę. Może mu 
to da do myślenia. Tuż potem opowiadam o tej wizycie przypadkowo 
na placu Trzech Krzyży spotkanemu Przemkowi Grudzińskiemu, a on 
mnie raczy rewelacjami o korupcji.

Środa, 25 maja 1994
Rano chcę oddać obiegówkę i wziąć bilet. Pada pytanie: „A egzaminy 
zaliczone?”. Idę poirytowany do dyrektorki personalnej i mówię, że 
obiecała mnie zawiadomić o terminach, a ja brak wiadomości trak-
towałem jako oczywiste zwolnienie z egzaminu, zważywszy na fakt, 
że moje lingwistyczne kompetencje są w MSZ znane. Z wyjazdu po-



13

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

jutrzejszego nie zrezygnuję. MSZ miało pięć miesięcy na przeprowa-
dzenie egzaminu. Jeżeli mam zdawać, to proszę – dzisiaj i jutro mamy 
czas na egzaminy ze wszystkich języków. Pani dyrektorka macha ręką: 
„Minister wie, że pan zna języki”. Daje parafę na obiegówce. Znowu 
po bilety.

Czwartek, 26 maja 1994
Wizyta pożegnalna u Olechowskiego. Rzeczowo i sympatycznie, jak 
zawsze. Wyjeżdżam bez wizyty u prezydenta. Akt mianowania zosta-
wiam w domu. Zabieram komputer. Jutro wyjeżdżam.

Ryszard Stemplowski,  
Warszawa 1994

***

Adnotacja z 2022 r.: Nie zapisałem tego przed wyjazdem, gdyż oby-
dwa teksty gazetowe z owego czasu (cytaty poniżej) poznałem dopiero 
w maju 2022 r., po przekazaniu do druku mojej książki „Kancelaria Sej-
mu w transformacji 1900–1994”, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 
2022.

15 marca 1994. Kolejny artykuł z dziennikarskim kłamstwem o zarzu-
tach. „Sztandar Młodych” ożywił się po wyborach wygranych przez SLD 
i PSL. Dziennikarz Walencik pisze, że 200 posłów, głównie z PSL, doma-
gało się mego odwołania ze stanowiska szefa Kancelarii Sejmu, zarzuca-
jąc mi „m.in. dyktatorskie zapędy i arogancję” [podkr. moje, RS].

Dnia 7 kwietnia 1994. „Gazeta Wyborcza”. Dziennikarz „(krzem)” w ar-
tykule „Asy ministra Olechowskiego” kłamliwie donosi, że posłowie „za-
rzucili [mi] stronniczość i arogancję” [podkr. moje, RS].

Odsyłam do wyżej wymienionej książki z reprodukcją tekstu podpisane-
go przez posłów, s. 324.



14

Część II 
Zapisane w Warszawie w 2022 r. 

Przygotowuję edycję londyńskiego dziennika. Dzięki Sławomirowi 
Dębskiemu. W towarzyskiej rozmowie przy okazji jubileuszu Centrum 
Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia (październik 2021 r.)1 za-
pytał, nad czym pracuję, a ja wspomniałem o rozpoczętym składaniu 
z dyskietek swojego dziennika londyńskiego w celu włączenia go do mo-
ich akt w Archiwum Akt Nowych2. I wtedy Dębski od razu powiedział: 
„My to wydamy”. Zaimponował mi refleksem dyrektora PISM! Ja zaś 
przedtem przypuszczałem, zresztą niewiele o tym rozmyślając, że czy-
telnikami będą po prostu moi najbliżsi oraz przyszli historycy w czytelni 
AAN. Gdybym był przed prawie trzydziestu laty w Londynie o publi-
kacji pomyślał, to dziennik byłby „lepszy”, byłbym w nim „mądrzejszy”, 
zamieszczając jakieś szersze rozważania czy obserwacje, sam teraz już 
nie wiem co. Zgromadziłbym też odpowiednie fotografie. I uniknąłbym 
paradoksu, że ponieważ to, co jest rzeczywiście najważniejsze, zapamię-
tuje się najłatwiej, odnotowanie tego może być najbardziej skrótowe albo 
można tego nie dawać wcale. Teraz już nawet nie jestem pewien, co do tej 
kategorii konkretnie zaliczyć. Tu znowu się objawia mój brak wyobraź-
ni, gdyż myśl o przyszłej publikacji skłaniałaby chyba do zapisywania 
przede wszystkim takich informacji. Uzupełnienia nie wchodzą w grę. 
Nie piszę wspomnień. Teraz ratuje mnie autentyzm dziennika. Ale nie-
pełności zbioru fotografii niegromadzonych w celu publikacji – nic nie 
uratuje.

Większość wpisów rodzinnych usuwam z wersji do druku. Nie cytu-
ję też rozbudowanych opinii służbowych o pracownikach mi podległych. 
Inicjałów rozmówcy używam tylko w razie absolutnej konieczności. 
I z reguły nie usuwam przychylnych uwag obcokrajowców i brytyjskich 
Polaków pod moim adresem, ponieważ odnoszą się one do ambasadora 
Rzeczypospolitej, osoby publicznej – to Polskę ci ludzie chwalą.

Dziennik jest wynikiem selekcji informacji powodowanej przy-
czynami podanymi na początku. Dodam jeszcze, że kluczowe znaczenie 

1 W 2022 r. instytucja zmieniła nazwę na Centrum Mieroszewskiego (przyp. red.).
2 Zob. E. Kołodziej, oprac., Inwentarz zespołu akt Ryszarda Stemplowskiego z lat 1879–
2021, AAN. Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2022. 



15

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

w procesie selekcji ma zawodowe przygotowanie ambasadora. W moim 
przypadku za przydatne uważam przede wszystkim studia prawnicze 
oraz wieloletnie badania uwieńczone stopniami naukowymi w dziedzi-
nie historii, czyli badania w latach 1969–1989 nad pewnymi zakresa-
mi stosunków międzynarodowych Zjednoczonego Królestwa Anglii, 
Walii i Północnej Irlandii, Argentyny, Austrii, Chile, Francji, Hiszpanii, 
Niemiec, Polski, Włoch i USA w pierwszej połowie XX w. Ważne były 
zwłaszcza badania w archiwach ministerstw spraw zagranicznych więk-
szości tych państw, dające wgląd, m.in., w funkcjonowanie służby dyplo-
matycznej. W latach 1972–1989 korzystałem też z uniwersyteckich oraz 
instytutowych archiwów w Getyndze, Kolonii, Oksfordzie, Stuttgarcie 
i Warszawie, zbiorów zgromadzeń zakonnych w Lublinie, Rzymie i Pie-
niężnie, narodowych bibliotek w Madrycie i Wiedniu, bibliotek oksfordz-
kich. Korzystałem ze statusu Visiting Fellow w oksfordzkim St Antony’s 
College, potem stypendysty Alexander von Humboldt-Stiftung i Robert 
Bosch-Stiftung w RFN. Przed 1990 r. korzystałem z biblioteki PISM, naj-
lepszej w środkowo-wschodniej strefie europejskiej dominacji ZSRR. 
Kwerendę biblioteczną w Moskwie i dwie archiwalne (Paryż, Praga) od-
byłem dzięki władzom IH PAN.

Odczytaniu tego Dziennika może pomóc lektura dwóch książek 
napisanych przeze mnie przed wyjazdem do Londynu i wydanych (wy-
dania pierwsze) w latach 1975 i 1996:

Zależność i  wyzwanie. Argentyna wobec rywalizacji Wielkiej Bryta-
nii, Niemiec i Stanów Zjednoczonych 1930–1946, [wyd. I – KiW 1975; 
wyd. II – MHRL i UW 2014; wyd. III rozszerzone, PISM, Warszawa 
2022, w druku]
Państwowy socjalizm w  realnym kapitalizmie. Chilijska reakcja na 
światowy kryzys gospodarczy (1932 r.), [wyd. I – TRIO 1996; wyd. II, 
Biblioteka Iberyjska MPRL i UW, Warszawa 2013]

Zapisywałem w tym dzienniku esencję moich rozmów, czasem 
verbatim, i wrażeń z kontaktów osobistych, esencję moich wypowiedzi 
(formy rozmaite, od rozmowy do wykładu czy wywiadu medialnego), 
wrażenia z udziału w zdarzeniach. Zapisywałem też najważniejsze infor-
macje przekazywane mi przez MSZ i współpracowników oraz komenta-
rze medialne o Polsce. Nie wszystkie wiadomości tutaj się znalazły, raczej 
to, co uznawałem za ważne dla możliwych kontaktów czy innych zdarzeń 
w przyszłości, kiedy będzie potrzebne przypomnienie sobie poprzednich 



16

Ryszard Stemplowski

i będzie też niezbędne do napisania sprawozdania końcowego. Te zapiski 
oddają też treść najważniejszej informacji przesyłanej do kraju.

Najważniejsze wiadomości znajdowały odbicie w korespondencji 
szyfrowej. Tylko częściowo ich treść widoczna jest w dzienniku. Wycho-
dziło z Ambasady przeciętnie 350 szyfrowanych depesz rocznie, razem 
z depeszami attaché, łącznika służb specjalnych i administratora – dobre 
500, po kilkadziesiąt–kilkaset wyrazów każda. Nie pamiętam, ile otrzy-
mywaliśmy, ale o wiele mniej. Ja wysyłałem po wizycie w FCO (rozmo-
wy z ministrem stanu albo wysokim urzędnikiem ministerialnym, jeśli 
kontakt przynosił coś wartego przekazania do Kraju) i po wizytach mo-
ich współpracowników (najczęściej obecność na briefingach dla amba-
sad czy wykładzie w ważnej instytucji). Podobnie działał pod moją nie-
obecność w Zjednoczonym Królestwie chargé d’affaires ad interim, który 
zwykle starał się wtedy przeprowadzić rozmów jak najwięcej. Część tego 
ma swe odbicie w dzienniku. Większość rozmów w FCO czy MoD, a na-
wet niektóre briefingi, była wynikiem naszej inicjatywy, ale nie tyle pod 
wpływem pytań z MSZ (bardzo, bardzo rzadkich), co naszego dążenia do 
zrozumienia polityki brytyjskiej lub do wyjaśnienia Brytyjczykom stano-
wiska polskiego. Nieliczne są obszerniejsze parafrazy depesz. Powtarzam: 
najłatwiej zapamiętać to, co ważne. I rzadko to się zapisuje. Historyk po-
winien więc i z tego powodu czytać ten dziennik równolegle z lekturą 
depesz przechowywanych w Archiwum MSZ albo AAN. Depesze te nie 
mają pełnego odbicia w dzienniku, nie tylko dlatego, że to szyfrogramy. 
Po prostu po napisaniu i wysłaniu wiadomości sprawa najczęściej była 
dla mnie prawie zamknięta. Wystarczyła krótka w dzienniku parafraza.

Treściowa esencja wielu spośród tych depesz pojawia się tu tylko 
w postaci wspomnianej parafrazy, niekiedy bez dokładnego – lecz wy-
starczającego dla mnie – nazywania źródła przekazywanej informacji. 
W odpowiedzi na wystąpienie dyrektora PISM z dnia 31 sierpnia 2021 r. 
minister spraw zagranicznych Zbigniew Rau podjął decyzję o dopusz-
czeniu mnie do moich depesz z Londynu (odręczna adnotacja na piśmie 
dyrektora). Zakaz ich cytowania przestaje być przeszkodą. Dla historyka 
stosunków międzypaństwowych korespondencja szyfrowa należy do za-
sobu źródeł niezbędnych.

Czekam na dopuszczenie do depesz w Archiwum MSZ w związ-
ku z zamiarem napisania monografii o stosunkach polsko-brytyjskich 
1989–2004. Urzędnicy MSZ uważają się najwyraźniej za ważniejszych od 
ministra strażników tajemnicy państwowej i badają już od wielu mie-



17

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

sięcy, czy można teraz pokazać depesze z lat 1994–1999 ich autorowi. 
Badają, mimo udzielenia pisemnej zgody ministra spraw zagranicznych 
na ich udostępnienie. Jeszcze żaden minister nie zapanował jednak nad 
urzędnikami MSZ. Nieuprawnionej działalności kierowniczej niektórych 
dyrektorów oraz naczelników i ja doświadczałem w Londynie. Mam zaś 
pewność co do funkcjonowania zasad dostępności materiałów brytyj-
skich.

Nie byli mi w zasadzie podporządkowani, z wyjątkiem pewnego 
zakresu administracji placówki, ludzie służb specjalnych, wojskowej i cy-
wilnej, i nie znałem ich działań ani korespondencji. Tłumaczyłem w MSZ, 
że w systemie brytyjskim i amerykańskim (USA) attaché wojskowy in-
formuje ambasadora o wszystkich ważnych zdarzeniach i innych faktach 
oraz ludziach, jeśli to ma znaczenie polityczne lub handlowe. Korespon-
dencja depeszowa attaché jest więc brytyjskiemu ambasadorowi odpo-
wiednio znana. Na argument, że nie zna treści informacji „wojskowych”, 
można odpowiedzieć, że ważne treści wojskowe są z reguły ważne poli-
tycznie lub handlowo, a takie informacje podlegają przekazaniu amba-
sadorowi przed wysłaniem depeszy. Polskie służby specjalne współpra-
cowały ze swymi odpowiednikami w USA i Zjednoczonym Królestwie 
lepiej niż z kimkolwiek innym. Tylko raz nowy łącznik ze służb cywil-
nych, działając na polecenie swoich zwierzchników, okazał mi 3-stroni-
cowy materiał przygotowany do przekazania służbie brytyjskiej. Tekstu 
nie komentowałem i nie sprzeciwiłem się przekazaniu go. Pamiętam jed-
nak wrażenie, jakie na mnie wywarł. Z każdym rezydentem cywilnych 
służb specjalnych i każdym attaché wojskowym podzielaliśmy przeko-
nanie o konieczności wykonywania prawa obowiązującego polskich 
obywateli, organy władzy państwowej i obsługujące je urzędy; w Am-
basadzie nie zaistniał ani jeden konflikt. Pełna konstytucyjna kontrola 
nad wojskiem i wszystkimi działami administracji rządowej znajdowała 
się jeszcze w spisie ustrojowych postulatów i była przedmiotem pierw-
szych kroków wdrażania. Nawet Konstytucja z 1997 roku funkcjonuje 
w pewnym zakresie głównie na papierze (art. 95.2). Ciążył jeszcze brak 
kompetencji, może woli, może władzy przywódców partyjnych w Sejmie. 
Podobno ok. 2014 r. minister obiecał na naradzie ambasadorów, że funk-
cjonariusze służb specjalnych, cywilnych i wojskowych będą okazywali 
ambasadorowi swoje depesze przed wysłaniem. Czy okazują?

Informacja kierowana z MSZ do ambasadora była obarczona oczy-
wistą dla mnie niepewnością co do tego, czy depesza rzeczywiście prze-



18

Ryszard Stemplowski

kazuje stanowisko rządu. Politykę państwa prowadziła wszak Rada Mi-
nistrów i minister sprawował w imieniu Rady Ministrów bezpośrednie 
zwierzchnictwo nad ambasadorem reprezentującym państwo polskie 
w państwie akredytacji. Ale niektórzy dyrektorzy departamentu zacho-
wywali się tak, jakby to oni byli zwierzchnikami ambasadora. Depesze 
były z reguły podpisywane nazwiskiem dyrektora departamentu, różnych 
departamentów, wtedy zaś pojawiała się nierzadko wątpliwość co do pra-
womocności treści depeszy, a więc – kto prowadzi politykę państwa. Ten 
system był prostą kontynuacją PRL-owskiej praktyki MSZ. Wtedy jednak 
prawdopodobieństwo odejścia dyrektora od jedynie słusznej linii gene-
ralnej Partii i Rządu było prawie żadne. W nowych warunkach wolności 
i demokracji niejeden dyrektor mógł myśleć bardziej samodzielnie – i tak 
postępował. Badając przedtem jako pracownik IH PAN koresponden-
cję dyplomatyczną z lat 1890–1946 w archiwach wyżej wymienionych 
państw, nauczyłem się odróżniać depesze ministra od depesz urzędnika, 
a to dzięki stosowanym formom regulaminowym. U nas tego nie było. 
Rzadko nas informowano o autorstwie ministra, ale też rzadko on depe-
szował.

To zaś, co się z depeszami ambasadora działo w MSZ, to temat 
osobny. Dość powiedzieć, że nie licząc korespondencji służb specjalnych, 
o rozdzielniku depesz ze wszystkich placówek decydował określony dy-
rektor jednego z departamentów. Ambasador mógł adresować, do kogo 
chciał, dyrektor wysyłał – dokąd chciał. „Mój” pierwszy minister (Andrzej 
Olechowski) był obsługiwany przez MSZ niedotknięte ustrojową moder-
nizacją, gdyż jego poprzednik Krzysztof Skubiszewski, pierwszy minister 
spraw zagranicznych, poczynając od rządów Mazowieckiego, MSZ nie 
zreformował, chociaż zatrudnił pewną liczbę ludzi spoza aparatu PRL.

Informacje odnośnie do Polski, wyłącznie albo głównie Polski do-
tyczące, otrzymywane podczas rozmowy z politykiem czy urzędnikiem, 
a więc bezpośrednio od organów władzy albo urzędów je obsługujących, 
były na ogół ważniejsze od wszelkich innych. Delikatna sprawa to po-
dawanie źródeł takich informacji, jeżeli jest to rozmówca w chwilowym 
kontakcie nieurzędowym i mówi ci coś off the record. Nawet urzędowa 
rozmowa bywa sposobnością do takiego przekazania jakiejś specyficznej 
wiadomości pozaprotokolarnej. Oznaczałem takie źródło opisowo.

Wiadomości publikowane przez FCO od pewnego momentu sys-
temem on-line, MoD on-line oraz stale na łamach parlamentarnego 
Hansarda (odpowiednik sejmowego sprawozdania stenograficznego) 



19

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

przekazywaliśmy clarisem, tekstem otwartym, tak jak wiadomości pra-
sowe. W brytyjskiej praktyce bardzo częste stały się po zimnej wojnie 
publiczne wystąpienia polityków z obszernymi prezentacjami aktualnej 
polityki rządu. Zamiast tylko nastawiać się na zanotowanie krótkiej wy-
powiedzi podczas raczej rzadkiej rozmowy osobistej z urzędnikiem czy 
rzadziej politykiem, analizowałem teksty przemówień, wizyty wykorzy-
stując tylko do czegoś wyjątkowego. Nieraz wystarczyła moja obecność 
podczas spotkania ministrów polskich i brytyjskich oraz moje rozmowy 
z posłami (lordami) – ministrami stanu (odpowiednicy naszych podse-
kretarzy albo sekretarzy stanu). Wysoki poziom służby dyplomatycznej 
w FCO, wystarczająco częste kontakty z jej członkami na kluczowych sta-
nowiskach, zapewniały wystarczający dopływ potrzebnych wiadomości 
i możliwość prezentacji stanowiska polskiego.

Wszystkie clarisy musiały wychodzić z moim podpisem, lecz zwy-
kle pisane były przez moich współpracowników. Clarisy przytaczam 
w dzienniku, niekiedy w moim skrócie, nieraz w trochę poprawionej 
redakcji tekstu pisanego do niezwłocznego wysłania. Działaliśmy w po-
śpiechu i tych clarisów czy faksów na ogół nie da się uznać za przejaw 
wysokiej polszczyzny. Nie zawsze też odnotowałem w dzienniku, przez 
pośpiech i brak należytej uwagi, nazwisko autora wykorzystywanego 
materiału. Nie wszystkie clarisy włączyłem, ale jednak przytaczam ich 
wiele. W ten sposób dokumentowałem na swoje potrzeby bieżące, przy-
najmniej częściowo, stan wiedzy mojej i moich najważniejszych współ-
pracowników oraz zakładany stan „medialnego” czy „konferencyjnego” 
poinformowania władz i urzędów krajowych.

Wiadomości ze źródeł brytyjskich – od polityków, urzędników, 
pracowników nauki, z mediów i książek, z parlamentu i ministerstw – 
były o wiele obfitsze i bardziej adekwatne do zainteresowań służby dy-
plomatycznej aniżeli sumarycznie ze wszelkiego rodzaju źródeł polskich. 
To nieraz utrudniało pracę. Inaczej niż rozszyfrowane depesze nasze cla-
risy, a tym bardziej faksy, w zasadzie nie wychodziły potem poza MSZ 
– i to należało do paradoksów naszej administracji.

Objaśnienia wymaga jednak zapisywanie tak dużej liczby clarisów 
prasowych.
–  Z moich badań archiwalnych w brytyjskim archiwum – Public Re-

cord Office – w latach 1973–1974 w zakresie polityki brytyjskiej lat 30. 
i 40. wiedziałem, że w owych latach wytworzyła się w Londynie prak-
tyka konsultowania się – np. redakcji „Timesa” – z urzędnikami FO 



20

Ryszard Stemplowski

(Foreign and Commonwealth Office w moich czasach służbowych), 
co prowadziło zwykle do prasowej prezentacji faktów i zdarzeń nie-
sprzecznej z linią rządu. Opinia to coś innego i zdarzały się rozbież-
ności wielokierunkowe, okresowo drastyczne. Teraz poważną część 
pracy informacyjnej wykonuje rzecznik, a te ministerialne konsulta-
cje mają charakter chyba bardziej nieformalny, lecz kontakty istnie-
ją i kontakty mają znaczenie. Opinie są zwykle związane z głównymi 
nurtami w partiach politycznych, nie z ewentualnie ekstrawaganckimi 
pomysłami poszczególnych dziennikarzy. Nie chodzi też o tzw. prze-
cieki. Wielokrotnie mnie zaskakiwało, jak dobrze miejscowi dzienni-
karze bywają poinformowani – i jak szybko swą wiedzę zdobywają. 
To są ludzie dobrze wykształceni, nie na zwykłych wydziałach dzien-
nikarskich, raczej na Communications and Media Studies, ale przede 
wszystkim w zakresie historii, ekonomii, filozofii, nauk politycznych. 
Działają ze świadomością współkształtowania opinii o polityce wiel-
kiego mocarstwa. Stanowią zazwyczaj ważne źródło informacji o fak-
tach z zakresu polityki rządu i partii politycznych oraz instrument 
oceny państwa. Oczywiście, opinie dziennikarskie mają status inny, są 
często krytyką rządu, ale opinie daje się zwykle oddzielić od innych 
fragmentów tekstu.

– Nie zdarza się albo jest to niezmiernie rzadkie i ja sobie tego nawet 
nie przypominam, żeby poważna gazeta musiała prostować bardzo 
ważny fakt (sic) podany błędnie. Ważne fakty są weryfikowane przed 
publikacją i na wiadomościach wiodących gazet o polityce rządu, par-
tii rządzącej oraz opozycji parlamentarnej w zasadzie można polegać. 
Na autorów i redaktorów mogło też wpływać istnienie instytucji po-
zwu i wizja wysokich odszkodowań, ale chyba bardziej liczyła się opi-
nia w establishmencie. To samo odnosi się do BBC (słuchałem rano 
BBC Radio 4 oraz BBC World Service później). Telewizję BBC rzadko 
oglądałem, czasem wieczorową porą, w sobotę i niedzielę. Telewizora 
w Ambasadzie nie miałem.

– Poziom brytyjskiego dziennikarstwa był wysoki, z wyjątkiem 
 tabloidów dla plebsu, choć i w tym zakresie przejawiało się redaktor-
skie mistrzostwo. Kultura literacka głównych dzienników (lokalnych 
nie czytałem) była wysoka – na ile potrafiłem to ocenić.

–  Gazety zamieszczały fachowo prowadzone wywiady z ważnymi poli-
tykami.

–  Z mojego punktu widzenia wiadomości o Polsce, NATO i UE należały 
do najważniejszych, ponieważ kształtowały lub wyrażały interesujące 



21

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

nas opinie miejscowych polityków i urzędników. Często bywały ste-
reotypowe, lecz rzadko wymagało to polemiki, a i to – raczej rozmo-
wy.

–  Tenor dyskursu publicznego w prasie wiele też mógłby powiedzieć 
naszym politykom, analitykom, dyplomatom, w mniejszym stopniu 
szerszej opinii publicznej w Polsce, o tym, jak Polska jest postrzega-
na, jak w porównaniu z Polską postrzegane są inne kraje aspirujące 
do NATO i UE, jak można patrzeć na proces integracji (np. relacje 
UK–Francja–Niemcy), w której strumień już wkraczaliśmy, jak to 
wkraczanie organizować. Ponadto był to cenny materiał porównaw-
czy w zakresie bieżącej oceny modernizacyjnej transformacji państwa 
polskiego. Ponieważ zaś większość z naszych polityków i wysokich 
urzędników nie znała dobrze angielskiego ani francuskiego, ani nie-
mieckiego, o innych zachodnich nie wspominając, a znajomość rosyj-
skiego podupadała, clarisy z ambasad – przy stanie mediów w Polsce 
– były nie do zastąpienia. Prasa brytyjska była też ważnym przekaź-
nikiem norm kultury politycznej demokratycznego państwa prawo-
rządnego i lektura tej prasy i innego rodzaju notatek wewnętrznych 
o opisywanych w prasie faktach i opiniach nie pozostawała bez wpły-
wu na mnie i moich współpracowników; tego byłem świadom i to 
wymagało samokontroli.

–  Nie bez znaczenia był fakt łatwej dostępności prasy na rynku i łatwej 
formy: wiadomość była tekstowa i fizycznie trwała. Niestety, nie było 
wtedy dostępu on-line do archiwów gazet.

Wysyłaliśmy także faksy. Dużo faksów wyszło. Większość podpisa-
na nazwą jednostki administracyjnej albo stanowiska i przez ambasado-
ra. Faksów nie przytaczam wcale. Zresztą kontrolował to radca, potem 
minister pełnomocny Ambasady Witold Sobków. On ponadto śledził 
zmiany na terenie b. Jugosławii i codziennie coś o tym wysyłał. Relacjo-
nował mi to niezwłocznie. Mało się tym interesowałem, co dzisiaj oce-
niam negatywnie, a polskim uczestnikiem prac międzynarodowej Grupy 
Kontaktowej zrobiłem właśnie Sobkowa, za aprobatą ministra Bronisła-
wa Geremka, przewodniczącego OBWE. Doceniałem jednak fakt kumu-
lowania informacji, ponieważ było oczywiste, że te konflikty etniczne, 
nie tylko polityczne, będą trwały bardzo długo. Dostawaliśmy zaś nie-
wiele. Natomiast attaché i łącznik służb specjalnych (rezydent) wysyłali 
osobno, co chcieli. Zwłaszcza Ataszat i prasowiec kserografowali liczne 



22

Ryszard Stemplowski

teksty z publikacji w Polsce niedostępnych. Ambasada dostawała jednak 
bezpłatnie od firmy Morgan Stanley biuletyn „Country Assessment”, mo-
gliśmy też czytać biuletyn wydawany przez Economist Intelligence Unit, 
prenumerowany przez rezydenta służb specjalnych.

Dziennik oddaje czasy, kiedy internet jako sieć europejska, krajowo 
efektywna, dopiero zaczynał. Sugerowałem przygotowanie systemu scen-
tralizowanego, selektywnego badania wielojęzycznej prasy w MSZ, kiedy 
internetowa sieć europejska będzie już wydajna, a spodziewaliśmy się 
tego lada miesiąc w Polsce – w tym zakresie nie miałem orientacji. Kiedy 
FCO i inne ministerstwa zaczęły zamieszczać informacje  on-line, zamie-
nianie tego w Ambasadzie na clarisy wydało mi się nonsensem i ponow-
nie sugerowałem sekretarzowi stanu w MSZ ewentualne przesyłanie ory-
ginałów anglojęzycznych, zresztą dostępnych w MSZ, scentralizowanie 
obserwacji medialnej w MSZ i tym samym przyspieszenie obiegu wiado-
mości z uwzględnieniem odnośnych komentarzy ze zmiennie konfigu-
rowanych ambasad. Od nas wychodziłyby tylko niezbędne komentarze 
do prasy. Proponowałem nadaremnie. Teraz liczne, może nawet wszyst-
kie, z odnotowanych przeze mnie tekstów prasowych są w oryginalnej 
formie dostępne w redakcyjnych archiwach on-line, za opłatą. Zamiesz-
czone przeze mnie informacje prasowe (nie tylko z gazet codziennych) 
można więc traktować jako ułatwienie polskojęzycznego i zarazem celo-
wo selektywnego dostępu – dzisiaj – do jednego z wyznaczników ówcze-
snego kontekstu działania oraz jako dowód, że Ambasada działała, znając 
te teksty.

Jednakże rola mediów trudna jest do szczegółowej oceny w każ-
dym danym momencie. Podobno Thatcher gazet nie czytała wcale, od-
rzucała krytykę prasową, opierała się na notatkach sekretarzy. Podobnie 
Heath. Major zaś czytał gazety osobiście. Irytował się przy tym, wieści 
o tym wyciekały, co z kolei powodowało pogłębienie ataków. Oczywiście 
prasa nie atakowała podstaw ustroju, nawet bardzo rzadko je omawiała. 
Prasa opisywała i często krytykowała rząd w wybranych zakresach po-
lityki bieżącej. Blair (od maja 1997 r.) najlepiej sobie z tym radził dzięki 
większej dyscyplinie partyjnej.

Mimo znacznej objętości informacji medialnych moje zapiski 
o nich były jednak niepełne i nierówno rozłożone w czasie, ponieważ 
w zasadzie pomijałem wiadomości – nie tylko medialne – dla Polski ma-
jące bezpośrednie znaczenie drugorzędne, choć ważne były dla wielkiego 
mocarstwa, jakim było UK (Hong-Kong, Bliski Wschód, postkolonialna 



23

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

Afryka, Commonwealth, Cypr, próby nuklearne w Pakistanie, surowce 
w Ameryce Łacińskiej, szlaki komunikacyjne itd.), nawet dla walki o wła-
dzę. Niemożliwe było systematyczne gromadzenie i przetwarzanie tych 
wiadomości przeze mnie z tak małym zespołem w Ambasadzie. Pomi-
nąłem także w dzienniku prawie całą rozległą problematykę pierwszych 
faz konfliktu związanego z rozpadem Jugosławii i międzynarodowych 
reakcji na te konflikty, choć akurat tego materiału zbieraliśmy sporo 
i wysyłaliśmy clarisami, ale w mojej pracy to było drugorzędne, tak mi 
się wtedy wydawało. W Archiwum MSZ powinny znajdować się liczne 
i wyczerpujące notatki-clarisy, i zwłaszcza faksy o wszystkich fazach kon-
fliktu, pióra moich współpracowników uczestniczących w briefingach 
w FCO tego dotyczących oraz wykorzystujących prasę. Nie tylko z am-
basady londyńskiej. Bardzo mało materiału dotyczy wspólnej waluty, 
zwłaszcza w pierwszym okresie dyskusji o tym. Ta ważna dla UK i całej 
UE problematyka była wtedy dla nas początkowo drugorzędna, a dostęp 
do dobrego źródła był nieciągły. Szczupłość tego wątku zaliczam jednak 
do mankamentów dziennika. Może też należało dać więcej wiadomości 
o dramatycznym konflikcie w Irlandii Północnej, walkach bałkańskich 
i narastaniu konfliktu z Saddamem Husseinem.

Terminologia nie nastręcza wielkich trudności, jeżeli się pamięta 
przynajmniej tyle, że (1) Gabinet (Cabinet) jest formalnym odpowiedni-
kiem naszej Rady Ministrów, Gabinet Cieni (Shadow Cabinet) to parla-
mentarne kierownictwo głównej frakcji opozycyjnej w Izbie Gmin i jego 
członek był nieraz nazywany rzecznikiem (resortowym), np. rzecznikiem 
(danej partii) ds. zagranicznych, (2) Government to najczęściej system 
centralnych organów administracji rządowej z ich obsadą personalną, 
czyli Gabinet i ludzie na stanowiskach ministrów stanu i najwyżsi urzęd-
nicy oraz, (3) Secretary of State to „nasz” minister (w Radzie Ministrów), 
np. sekretarz stanu ds. zagranicznych i Commonwealthu to odpowied-
nik polskiego ministra spraw zagranicznych, (4) Department to często 
synonim Ministerstwa (ale także Departamentu w Ministerstwie albo 
urzędzie centralnym), (5) minister stanu w ministerstwie to wspomnia-
ny wyżej polityk będący współpracownikiem sekretarza stanu i mają-
cy określony zakres kompetencji, np. minister stanu ds. Europy w FCO, 
(6) politycy w Gabinecie i ministrowie stanu są posłami, na ogół tylko 
dwóch albo trzech członków Gabinetu zasiada w Izbie Lordów, czasem 
ministrem stanu jest członkini albo członek Izby Lordów, parlamentar-
ny podsekretarz stanu także jest posłem, (7) stały podsekretarz stanu 



24

Ryszard Stemplowski

w FCO i zarazem kierownik służby dyplomatycznej to najwyższy rangą 
urzędnik (nie polityk) w FCO, dyrektor generalny w ministerstwie odpo-
wiada rangą w zasadzie naszemu dyrektorowi Departamentu (terytorial-
nego, funkcjonalnego), (9) dyrektor polityczny w FCO początkowo nie 
miał odpowiednika w polskim MSZ, (10) rangi urzędnicze, w których 
nazwie występuje człon „sekretarz” (np. Assistant Under-Secretary), to 
rangi u nas nieobecne, poniżej stanowiska „naszego” podsekretarza stanu 
i niekiedy dyrektora polskiego Departamentu albo odpowiednik naszego 
naczelnika Wydziału. Struktura jest rozbudowana z powodu rozległych 
stosunków, ogromu informacji, tysięcy pracowników w FCO i na pla-
cówkach, a przecież atrakcyjna tytulatura ma też zaspokoić oczekiwania 
tego wielotysięcznego personelu oraz zagranicznych rozmówców.

Rozstrzygnięcia wymagała pisownia nazw stanowisk, gdyż w no-
menklaturze brytyjskiej pisze się wszystkie człony dużą literą, w polskiej 
– małą (z wyjątkiem nazw urzędów jednoosobowych w aktach prawnych 
i – zwyczajowo – dokumentach obiegu wewnętrznego w urzędzie). Za-
chowałem pisownię oryginalną w języku angielskim, w tłumaczeniach 
zastosowałem ortografię języka polskiego (częściowo uregulowaną). Nie 
zdołałem ujednolicić stosowania skrótu UK i ZK – może zrobią to redak-
torzy. Rozpowszechnione w Polsce stosowanie nazwy Wielka Brytania, 
zamiast Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii 
wynika zwykle z nieporozumienia.

Może trzeba usprawiedliwić się z przyjętej w tych prywatnych za-
piskach dziennikarsko-politologicznej, antropomorficznej maniery ope-
rowania nazwami państw, np. „Niemcy postanowiły”, a wiadomo z kon-
stytucji, że politykę państwa określa kanclerz, albo: „Polska wystąpiła”, 
a wiemy, że politykę państwa prowadzi Rada Ministrów.

Nie byłem konsekwentny w stosowaniu rodzajnika określonego 
„the” przed tytułami gazet i czasopism. Zauważyłem, że usus w cytowa-
niu przez autorów monografii naukowych zmienia się z czasem. Nawet 
gazeta „The Times” stawała się coraz częściej „Times”. Nie byłem też kon-
sekwentny w przedstawianiu swoich rozmówców, ale uzupełnianie tego 
teraz podważałoby autentyzm dziennika. Czytelnik przynajmniej otrzy-
muje wskazówkę, jaką miałem hierarchię spraw i ludzi. Redaktorzy mogą 
to poprawić.

Ambasada wysyłała rocznie co najmniej 1500 clarisów pod nazwą 
media albo prasa, albo konferencje (partyjne i naukowe oraz uniwersy-
teckie odczyty), poświęconych polityce, a także wybranych, urzędowych 



25

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

sprawozdań „stenograficznych” z debat parlamentarnych (Hansard). 
Rzadziej uwzględnialiśmy clarisowo telewizję BBC, radio – zupełnie wy-
jątkowo.

W ciągu 5 lat i dwóch miesięcy w Londynie wysłaliśmy prawie 
osiem tysięcy clarisów. A wysyłaliśmy też clarisy administracyjne. Te sta-
le jawne clarisy powinny być dostępne w Archiwum MSZ. Archiwum to, 
jako wyspecjalizowane i wyodrębnione, jest nadzorowane przez central-
ne Archiwum Akt Nowych, gromadzące materiały wytworzone w okre-
sie od 1918 r. Materiały wcześniejsze gromadzi Archiwum Główne Akt 
Dawnych. Reguluje to wielokrotnie nowelizowana ustawa o narodowym 
zasobie archiwalnym i archiwach (zob. tekst jednolity w Dz.U. 2020, 
poz. 164). Media stały się co prawda dostępne cyfrowo, ale nie bezpłatnie, 
jak wspominałem, a poza tym badacz musi teraz sam dokonać kwerendy 
niby-clarisowej, ogromnie pracochłonnej, więc i czasochłonnej selekcji 
materiału. Dodam, że MSZ clarisów archiwalnie nie przechowało. Po-
dobno teraz istnieje Diplomedia w MSZ i dyplomaci mają tam dostęp do 
prasy zagranicznej przez intranet.

Dopiero od 1996 r. mieliśmy stronę internetową Ambasady i zaczy-
naliśmy przy jej pomocy stopniowo, powoli, prezentować polskie sprawy. 
Byliśmy w tym czasie jedną z trzech Ambasad – obok Filipin i USA – 
które miały własną stronę internetową. 

Do najgorzej udokumentowanych należą pobyty w Warszawie. 
Z każdego miałem doraźny dziennik odręczny, hasłowo zapisywany z za-
miarem wprowadzenia tego na komputer po powrocie, jeśli to była wia-
domość potencjalnie przydatna w przyszłości. Ale nie pilnowałem sys-
tematyczności zapisywania, gdy sądziłem, że i bez dziennika coś dobrze 
zapamiętam. Wiele ważnych faktów i zdarzeń niechcący pomijałem.

Te i inne proporcje albo dysproporcje, dopiero po zamknięciu 
dziennika widoczne tylko krytycznemu czytelnikowi, mógłbym zauwa-
żyć wcześniej, gdybym się nad tym wtedy zastanawiał. Ale ja nie myślałem 
o dzienniku jako pewnej całości. To był substytut podręcznej pamięci. 
Koniec misji oznaczał w zasadzie koniec jego przydatności. Spakowałem 
te dyskietki, trafiły do warszawskiej piwnicy i nie myślałem o nich przez 
następne dwadzieścia kilka lat.

Dziennik pisałem przeważnie późnym wieczorem i bardzo wcze-
snym rankiem, niekiedy w Ambasadzie, datując nieraz z dokładnością 
do jednego dnia, tzn. nieraz rankiem wpisywałem coś pod datą dnia po-
przedniego. Zaznaczałem wpis odpowiednio, jeżeli miało to znaczenie 



26

Ryszard Stemplowski

dla treści. Brak daty przy powoływanym źródle oznacza datę dnia wpisu. 
Przerwy w zapisywaniu były dłuższe tylko w przypadku ważnych wizyt 
krajowych i moich podróży poza Londynem, zwłaszcza zagranicznych. 
Kilka razy opóźnienia wynikły a to z choroby, a to urlopu, a to wielkiego 
obciążenia. Inną sprawą jest fakt, że wykorzystywane tu polskojęzyczne 
clarisy medialne były wysyłane z pewnym opóźnieniem. Na ich napisanie 
przez moich współpracowników i moje sprawdzenie potrzebny był czas, 
istniała hierarchia czynności i hierarchia ważności opisywanych faktów 
i opinii, co rzutowało na kolejność, a wszystko to przebiegało w warun-
kach występowania też innych obowiązków. Teksty na tych clarisach 
oparte zapisywałem jednak pod datą źródła, którego claris dotyczył, gdyż 
oryginalny tekst anglojęzyczny, typowa podstawa clarisu, tego właśnie 
dnia był mi (nam) już znany. Teksty gazetowe w zasadzie nie wymagały 
komentarza.

Dziennik pisany był na laptopach (notebook pojawił się później). 
Na laptopie tekstu nie kumulowałem, na wszelki wypadek. Używałem 
dyskietek. Zawierały nie tylko wpisy dziennikowe. Ale żadnych tekstów 
niejawnych.

Moje uwagi podawane są teraz po uciążliwym składaniu chrono-
logicznym i wstępnym ujednolicaniu graficznym na Apple’owskim note-
booku. Nie mogę zaręczyć, że skopiowałem wszystko. Zauważyłem teraz, 
że tomy finalne mają nieco mniejszą objętość niż co najmniej jedna z wer-
sji danego tomu podczas składania. Nie potrafię tego wyjaśnić. Przyznam 
się jednak, że na porównywanie tekstów nie mam już sił. Trudno. Może 
coś wypadło wskutek mojej niezręczności, a może to tylko rezultat zmian 
w układzie pliku na komputerze.

Poszczególne „dni” albo „tygodnie” przenosiłem z komputera na 
dyskietkę. Oczywiście, miewałem notatki odręczne ze służbowych roz-
mów czy uczestnictwa w szerszym spotkaniu. Wszystkie zniszczyłem 
po wykorzystaniu. Powinienem jednak powtórzyć wyraźnie: dziennik 
pisałem, ale nie akumulowałem tego na laptopie. Co jakiś czas laptop 
zmieniałem, nieraz zmieniał się i program operacyjny. Wszystko z niego 
usuwałem właściwym sposobem; tak mi się wydawało. Wpisy robiłem 
i przechowywałem na dyskietkach. W czasach londyńskich miałem po-
czątkowo system MS-DOS i używałem też programu QR-Tekst, pozna-
nego w Kancelarii Sejmu w 1991/1992 r.

Początkowo miałem tylko dyskietki małe, 3,5-calowe, i cieniutkie, 
o pojemności 1,44 MB. Później pojawiły się dyskietki 100 i 250 MB, na-



27

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

wet 750 MB – używałem „setek” z floppy disc drive marki Iomega. Zebrało 
się ich 186. Prawie jednocześnie pojawiła się w handlu płyta CD-ROM. 
O pendrivie usłyszałem dopiero później i jeszcze tego w Londynie nie 
używałem.

Pamiętam, że zapowiedź wprowadzenia Windows nastawiała mnie 
pesymistycznie, gdyż idea zastąpienia używania solidnych klawiszy 
przyciskaniem jakichś obrazków – tak to prasa przedstawiała – wyda-
wało się niepotrzebne, a nawet niepoważne. Nie miałem racji. Windows 
2000 Server okazały się lepsze niż MS-DOS.

W Londynie pisałem na Dellu, potem na Toshibie, następnie na HP, 
później na IBM; początkowo na laptopach użyczonych przez Kancelarię 
Sejmu, potem tylko na prywatnych.

Wspominam o tej różnorodności, ponieważ teraz te zapiski mo-
zolnie scalam, przegrywając na dysk mojego Macbooka Pro teksty z tych 
mamucich dyskietek zapisanych w różnych systemach, różnych okre-
sach. Dużo mam plików w formatach wymagających doprowadzenia 
do formatu Word. Używam programów Text Extractor, RAR Extractor 
oraz OCR-ABBYY. Dużo jest tego i nie wykluczam pomyłek w zakresie 
atrybucji dat (musiałem już poprawkowo przenosić coś z pliku Lipiec 
1996 do pliku Lipiec 1995) i nazwisk rozmówców lub autorów publi-
kacji. To mi zaś przypomina, że nieraz dwa dni później coś dodawałem 
do wpisu wcześniejszego. Pamiętam też zdarzenia, których nie odnajduję 
w tym dzienniku. Nie zapisałem? Nie mogę ich na tych dyskietkach od-
naleźć, a mam fotografie, np. spotkanie z Littman Library, z wydawczy-
nią i z redakcją „Polin”. Inne zdarzenie niezapisane: fotografia pokazuje 
duke’a, czyli księcia Kentu, siedzącego obok mnie w pierwszym rzędzie 
zapełnionej sali w Ambasadzie, ale kiedy i z jakiej okazji? Czy wykona-
nia pieśni Szymanowskiego przez wymienioną w dzienniku śpiewaczkę? 
Zdarzają się wypadki pominięcia imion, nazwisk czy tytułów. Korzysta-
łem z instrukcji w zakresie czasochłonnego przegrywania materiału z lat 
1997 i 1998 i jego konwersji na pliki wordowskie, a jednak zbieranie tego 
materiału z dyskietek, kalendarzowe jego porządkowanie i formatowa-
nie, także „literówki” (niektóre, nie w clarisach), zajmuje mi wiele czasu. 
Jednym okiem spoglądałem czasem na tekst, ale zwalczyłem pokusy re-
daktorskiego poprawiania, z wyjątkiem usunięcia wielozdaniowych opi-
nii o kilkunastu żyjących politykach, urzędnikach, działaczach społecz-
nych, kierowcach, uczonych i dziennikarzach, zarówno negatywnych, jak 
i pozytywnych. Z przykrością stwierdzam, że nie ma teraz pewności, iż 



28

Ryszard Stemplowski

identyfikuję wszystkie wpisy na tych wielce pojemnych dyskietkach. Po 
pewnym okresie prowadzenia dziennika doszedłem do wniosku, że sys-
tem dyskietkowy nie jest dobry, ponieważ szukanie poprzednich wpisów 
stało się coraz bardziej kłopotliwe, a w końcu ich cel był taki, żebym mógł 
sobie szybko przypomnieć poprzednią rozmowę z daną osobą. Obawiam 
się teraz powtórzeń. Podczas prawie każdej rozmowy dodawałem coś 
o Polsce, żeby nasz obraz poszerzyć, ale nie wolno było przesadzać, bo 
skutek natręctwa byłby niedobry. Wynik tej konstatacji był taki, że prze-
rwy między zmianami dyskietek stały się dłuższe i nieregularne, zaczą-
łem też wyznaczać poszczególne dyskietki do poszczególnych zakresów. 
Mimo tego zauważyłem teraz kilka wpisów podwójnych, niedosłownych. 
To także nie był więc dobry system, ale sprawy zaszły już daleko i nie 
chciałem tego zmieniać, także z powodów, o których nie warto dzisiaj pi-
sać. Najgorsze jest przypominanie sobie teraz zdarzeń czy innych faktów, 
o których nie wiem, czy zostały zapisane, ale nie mam już siły, żeby to 
wyszukiwać, tym bardziej że trudne byłoby ich datowanie.

Przekazałem roczne listy rozmówców urzędowych (bez kontaktów 
przelotnych lub nieistotnych), obejmujące po 150–200 nazwisk, oraz od-
tajnione dla mnie w tym roku przez MSZ roczne sprawozdania, przecho-
wywane w archiwum Ambasady i Archiwum MSZ. Wydawca i redaktorzy 
naukowi mogą zdecydować o załączeniu do dziennika tych obszernych 
sprawozdań rocznych oraz list rozmówców i innych dokumentów, np. list 
osób przez Polskę odznaczonych.

Wybór fotografii jest łatwy, ponieważ nie mam ich wiele, zwłasz-
cza zdjęć dobrej jakości. Zbiór nie jest reprezentatywny. Większość to 
zdjęcia zamieszkałych w Londynie Polaków i osób polskiego pochodze-
nia. Pominięcie, z jednym wyjątkiem, członków brytyjskiej diplomatic 
 service w drukowanym tomie 1994 jest celowe. W tym tomie skupiam 
się na współpracownikach. Brak fotografii wymienionych w tomie poli-
tyków brytyjskich, z wyjątkiem zdjęć (1) premiera, (2) sekretarza stanu 
ds. zagranicznych i Commonwealthu, (3) przewodniczącego i (4) sekre-
tarza Parlamentarnej Grupy Brytyjsko-Polskiej, jak również (5)  viscount 
Cranborne’a i (6) lorda Bethella. Wybór wynika z wagi moich spotkań 
z nimi, jak i ceny takich zdjęć. Mam więcej zdjęć zrobionych przez fo-
tografów współpracujących z Ambasadą oraz fotografie otrzymane 
w prezencie od fotografa-amatora w Ambasadzie, I sekretarza Jana Sęka, 
łącznie z prawem do publikacji. Także pozostali fotografowie przekaza-
li mi reprodukowane tu oraz inne zdjęcia z prawem do ich publikacji, 



29

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

a niektóre fotografie przekazały mi osoby na nich uwidocznione – z za-
pewnieniem, że mogę je publikować nieodpłatnie (wtedy podaję źródło). 
Juliusz Englert wręczał nam fotografie – nie tylko mnie – jako prezenty 
z prawem do ich publikacji. Podobnie czynił nieraz Christopher Malicki. 
Umów pisemnych nie zawieraliśmy. Zdjęcia z wymienionych tu archi-
wów otrzymywałem z zapewnieniem, że mogę je ogłaszać. Oczywiście, 
podaję autorów zdjęć, jeśli ich ustaliłem. Mam nadzieję, że nie pojawią 
się kłopoty na tle praw autorskich. Dodam, że publikacja tego dziennika 
nie przynosi mi honorarium, dlatego trudno byłoby mi autorów zdjęć 
odpowiednio wynagradzać, a zanadto obciążać Wydawcę nie wypadało-
by. Przewiduję druk niewielu fotografii w poszczególnych tomach i póź-
niejsze publikowanie wielu pozostałych na mojej stronie internetowej. 
Wydawca pokrył koszty zakupu fotografii do pierwszego tomu ozna-
czonych © Victor Patterson. Fotografie współpracowników w tym tomie 
odnoszą się do pracujących w Ambasadzie co najmniej przez miesiąc 
drugiego półrocza 1994 r. O dalszych tomach za wcześnie tu mówić, po-
dobnie jak o zestawie pokazywanych tylko na mojej stronie internetowej  
https://stemplowski.pl.

Za pomoc w identyfikowaniu osób widocznych na fotografiach 
z lat 1995–1999 dziękuję zwłaszcza Andrzejowi Suchcitzowi, ówczesne-
mu i obecnemu kierownikowi Archiwum w Instytucie i Muzeum im. 
Generała Władysława Sikorskiego, oraz Wiktorowi Moszyńskiemu, b. re - 
daktorowi „Orła Białego”, jak również moim ówczesnym współpra-
cownikom. Większość fotografii, jakimi dysponuję, pasuje do dzienni-
ka z okresu po 1994 r., choć jakość niektórych wyklucza druk. O liczbie 
drukowanych fotografii decyduje Wydawca.

Odkrywam teraz dość przypadkowo braki tekstowe szczególnego 
rodzaju. Nieraz zapowiadałem w dzienniku uzupełnienie jakiegoś wpisu 
później, kiedy będzie na to więcej czasu albo ciąg wymagających odno-
towania zdarzeń dobiegnie kresu. Niestety, niektórych uzupełnień chyba 
nie zrobiłem. I jeśli nawet coś teraz sobie przypominam, to na uzupełnia-
nie już za późno. Nie piszę wspomnień.

Ta część Wstępu powstaje w 2022 r., ale w części pisanej przed 
wyjazdem zamierzałem też pokazać skany zapisu mego przesłuchania 
w sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych, czego w 1994 r. nie byłbym 



30

Ryszard Stemplowski

w stanie technicznie zrobić. O miejscu włączenia tekstu zadecydują jed-
nak redaktorzy3.

Ponownie dziękuję za współdziałanie w Ambasadzie i obydwóch 
konsulatach generalnych (Londyn, Edynburg) wszystkim moim współ-
pracownikom z lat 1994–1999, a zwłaszcza najbliższym, którymi byli: 

(1) Witold Sobków. Absolwent anglistyki i italianistyki UW. Radca 
(od stycznia 1995 r. radca-minister, od 1998 r. minister pełnomocny) mia-
nowany przeze mnie zastępcą kierownika placówki (jednocześnie kie-
rownik Wydziału Politycznego). Miałem o nim najwyższą opinię. Uwaga: 
nie należy mylić ról kierownika placówki i pełnomocnego przedstawi-
ciela państwa – te dwie role pełnił tylko ambasador. Zastępca kierowni-
ka placówki nie był „zastępcą ambasadora”, lecz wyłącznie – „kierownika 
placówki” i to odnosiło się tylko do jednej z ról ambasadora. Urzędnicy 
MSZ w moich czasach nie rozróżniali tych ról, ale to nie miało dla naszej 
organizacji pracy w Ambasadzie istotnego znaczenia. Współpracowali-
śmy przez cały czas mojej misji.

(2) Dr Tadeusz Szumowski. Dr historii UW. Przez prawie cały mój 
czas w 1994 r. był faktycznym zastępcą kierownika placówki (do czasu 
wyjazdu); radca, kompetentny kierownik Wydziału Politycznego, po-
przednik Sobkowa.

(3) Cezary Król. Absolwent MGIMO. Wielce pomocny, kompetent-
ny I sekretarz (sekretarz ambasadora).

Do grona moich najlepiej zapamiętanych i finalnie ocenianych 
pozytywnie współpracowników etatowych zaliczam czterech konsulów 
generalnych: w Londynie (Janusz Kochanowski i Jacek Starościak) 
i w Edynburgu (Paweł Dobrowolski i Leszek Wieciech) oraz p.o. konsula 
generalnego Hannę Zawiszę.

Do grona pozytywnie ocenianych zaliczam też następujące osoby, 
alfabetycznie: kierownik Wydziału Administracji, I sekretarz Krzysztof 
Buraczewski; zastępczyni dyrektorki Instytutu Kultury Polskiej, I se-
kretarz Aleksandra Czapiewska; pracownica ryczałtowa w dziale praso-
wym Ewa Główka; attaché wojskowy, morski i lotniczy kmdr Ireneusz 
Góreczny; sekretarka w Wydziale Politycznym Anna Jacoby; kierownik 
Wydziału Administracji, I sekretarz Andrzej Kamer; główna księgowa 
Jadwiga Kamerowa; radca Andrzej Kolczyński; prowadząca Kancelarię 
Tajną i Kancelarię Jawną Bożena Kolczyńska; I sekretarz Beata Kołecka; 

3 Przesłuchanie przed sejmową Komisją Spraw Zagranicznych zostało opublikowane 
w Aneksach na końcu tomu (przyp. red.)



31

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

kierownik Biura Radcy Handlowego, radca Piotr Kozerski; I sekretarz 
Tomasz Kozłowski; sekretarz ambasadora Cezary Król; zastępca kierow-
nika Biura Radcy Handlowego, radca dr Cezariusz Kwaterski; radca Ma-
rek Lasecki; główna księgowa Teresa Ławnicka; dyrektorka IKP,  radczyni 
dr Hanna Mauschowa; II sekretarz w Wydziale Politycznym Marcin No-
sal; urzędniczka w KG(L) Ewa Polz; konsul Piotr Polz; konsul Marek Pę-
dzich; radca Zbigniew Ruciński; I sekretarz Jan Sęk; konsul generalny 
(Londyn) Jacek Starościak; attaché wojskowy, morski i lotniczy kmdr Ry-
szard Szlegier; kierownik BRH, radca handlowy–minister pełnomocny 
dr Romuald Szuniewicz; konsul Janusz Wach; I sekretarz ds. politycznych 
Marcin Wilczek; konsul Hanna Zawisza.

Dobrowolski był potem ambasadorem w Kanadzie i na Cyprze, Król 
w Słowenii, Szumowski w Indonezji i Australii, Szuniewicz w Republice 
Południowej Afryki, Wilczek w Rumunii. Kochanowski był Rzecznikiem 
Praw Obywatelskich (zginął w katastrofie lotniczej koło Smoleńska); Kol-
czyński został dyrektorem Gabinetu Szefa Agencji Wywiadu; Starościak 
był dyrektorem Stałego Międzynarodowego Sekretariatu Rady Państw 
Morza Bałtyckiego w Sztokholmie; Wieciech – Government  Affairs 
Manager w polskiej inwestycji British Petroleum. Sobków był stałym 
przedstawicielem w ONZ i dwukrotnie ambasadorem (w Irlandii oraz 
w Zjednoczonym Królestwie) i jest dyrektorem politycznym w MSZ. To 
poświadcza moje londyńskie, wysokie oceny tych ludzi.

Jako dobrych współpracowników zapamiętałem też niektórych za-
stępców wojskowego attaché: ppłk. Henryka Błaszczyka i ppłk. Juliana 
Czyżyka.

Niektórzy współpracownicy wchodzili w roku mego przyjazdu 
w skład nie zawsze docenianej części administracyjnej personelu Amba-
sady, przede wszystkim szyfranci – zwłaszcza Marek Nakoneczny, ale też 
inni: Ryszard Łagowski, Ewa Główka, Włodzimierz Młynarczyk, Alicja 
Nakoneczna, Ludwika Przybylska, Wanda Sulkowska, Mariola Szubert, 
Faustyn Wiktorowicz, Janina Wiktorowicz, Urszula Kemp, Elżbieta 
 Pomorska, Jolanta Tracz, Tadeusz Tracz, Iwona Ussorowska, Andrzej 
 Zawisza. Z większością pracowników Biura Radcy Handlowego miałem 
kontakt rzadki.

O ile pamiętam, wszyscy między sobą mieliśmy dobre relacje. Drob-
ne i okresowe napięcia i niedokładności działania istniały jak w każdym 
urzędzie i nie one nadawały ton całości. Generalnie rzecz biorąc, mia-
łem szczęście do współpracowników, a nasze współdziałanie więcej za-



32

Ryszard Stemplowski

wdzięczało naszym postawom osobistym niż urzędowym regulaminom. 
Wiele wymagałem, ale i ja niemało pracowałem. Dziękuję serdecznie im 
wszystkim.

Wyrazy najgłębszej wdzięczności chciałbym skierować przede 
wszystkim do mojej żony. Nie waham się stwierdzić, że wielokrotnie do-
pełniała działania ambasadora. Było to widoczne i życzliwie przyjmowa-
ne publicznie, zwłaszcza w polskim środowisku. Bardzo nas także cieszy-
ły doskonałe wyniki w nauce naszych córek, Marysi i Zosi, w Londynie, 
Warszawie, Oksfordzie.

Specjalne podziękowania kieruję do dr. Sławomira Dębskiego za 
inicjatywę włączenia mego dziennika do prestiżowego programu wy-
dawniczego PISM. Dziękuję edytorom dziennika, Marcinowi Furdynie 
i Markowi Rodzikowi. Wykonali wielką pracę autorów przypisów do 
tekstu głównego, objaśnień do aneksu i danych biograficznych oraz in-
nych w indeksie, a  także składnika rzeczowego; weryfikatorów pracy 
redakcyjno-korektorskiej, łącznie z aneksami. A większa praca dopiero 
ich czeka przy kolejnych tomach.

Dziękuję kierowniczce Wydawnictwa w PISM Dorocie Dołęgow-
skiej, która także łamie tekst do druku. Dziękuję redaktorce-korektorce 
Dominice Charytoniuk oraz projektantowi okładki Eugeniuszowi Stem-
plowskiemu.

Nie mogę wykluczyć, że w toku pracy edytorskiej i czytelniczego 
odbioru pojawią się pytania, które będą wymagały mojej odpowiedzi 
w postscriptum tomu ostatniego, jeśli go doczekam.

To jest jedyny mój dziennik. W roku 2003 nie przyjąłem propozy-
cji objęcia stanowiska ambasadora RP w Chinach. Minister Włodzimierz 
Cimoszewicz, któremu dałem do zrozumienia, jaki jest najważniejszy 
tego powód, poprosił o odpowiedź na piśmie. Jeżeli przewidywał, że będę 
musiał jeszcze raz się nad tym zastanowić, to się nie mylił. Ale ja pisem-
nie podziękowałem i napisałem, że nie mogę się tego podjąć. Sekretarz 
stanu Rotfeld pytał mnie potem, czy to z powodu nieznajomości języka. 
Opowiedziałem mu wtedy, że dowiedziałem się właśnie, że mój znajomy 
będzie ambasadorem swojego kraju w Chinach, i zatelefonowałem z gra-
tulacjami. „Nie wiedziałem, że znasz chiński. – Nie znam. A co, ja mam 
kierować ekspedycją etnograficzną? Ja tam jadę handlować po angielsku, 
francusku i niemiecku”. Mógłbym tę listę uzupełnić o hiszpański i ro-
syjski, ale swej decyzji nie żałowałem nigdy. Nawet pisania chińskiego 
dziennika. Czytelniczki i czytelników zachęcam do zapoznania się z oby-



33

Dziennik ambasadora, Londyn 1994

dwiema wyżej wymienionymi monografiami, a o autorze więcej mówią 
dwie inne książki: Zrzeszenie Studentów Polskich w socjalizmie państwo-
wym 1950–1973 (wyd. nowe, Scholar 2020) i Kancelaria Sejmu w trans-
formacji 1990–1993. Obrazy faktów, zdarzeń i ludzi (Wydawnictwo Marek 
Derewiecki, 2022). W książce o reformie Kancelarii Sejmu zamieściłem, 
m.in., informację o stanowisku Prezydium Sejmu, które nie przyjęło ne-
gatywnej opinii z listu posłów PSL i SLD i pozytywnie oceniło moją dzia-
łalność szefa Kancelarii Sejmu.

Pytania zasadnicze: Co w tym dzienniku zostało właściwie zapisa-
ne, co przeszło bez słowa? Chyba przede wszystkim to, co dostrzegą kry-
tyczni jego czytelnicy. Ale jakie w ogóle znaczenie miała moja działalność 
ambasadora? Na pewno wspomagała nasze państwo. I wzbogacała moje 
doświadczenie. Warto było się trudzić. Uczony historyk polskiej dyplo-
macji napisze więcej.

Ryszard Stemplowski
Warszawa 2022


